06 November 2007

Regim democratic in Romania?

Am sa incep articolul asta cu o intrebare. Credeti ca societatea romaneasca, asa cum se prezinta ea in momentul de fata, este una democratica?

Raspunsul pe care majoritatea l-ar da ar fi afirmativ : DA traim intr-o societate democratica. De ce? Pentru ca avem alegeri libere? Pentru ca ne consideram liberi politic si putem parasi granitele tarii fara niciun fel de problema? Corect adevarat pana aici. Dar numai in asta consta oare efectul functionarii si operationalizarii unei democratii ? Eu as zice ca nu, si as mai zice ca in Romania nu este o democratie in forma liberala asa cum s-a raspandit ea in statele occidentale al lumii, si cum se doreste sa fie si la noi. E mai degraba o pseudo-democratie, o democratie mediocra cu o « interfata » liberala daca imi permiteti exprimarea.

De ce toate astea ? Pai … probabil ca nivelul nostru de cultura politica si cel de implicare politica la nivel decizional ( asa cum ar trebui sa se intample intr-o pura democratie) este nu slab, ci foarte slab. Romanii se implica politic in procesul decizional doar la alegeri (si atunci nu o fac in numar prea mare), deoarece au o comoditate, o comoditate in care ne simtim bine, dar care pana la urma ne face sa suportam consecintele sistemului politic. Si le suportam…pentru ca nu mai avem incotro. Romanii nu au simtul civic foarte dezvoltat. Noi, poporul roman, incarcat de glorie in urma fabuloasei istorii pe care ne-am creat-o( dar acesta este alt subiect despre care o sa discutam cu alta ocazie), nu stim cum sa ne alegem elita politica (in sens politic vorbind), clasa politica care sa ne reprezinte pe noi elctoratul asa cum trebuie si cum este normal intr-o democratie. Dar chiar daca am sti, poate ca nu am vrea, datorita acelei comoditati de care pomeneam in randurile de mai sus. Asta pe de o parte.

Pe de alta parte, cei care ne conduc, guvernantii, nu sunt destul de bine pregatiti in functiile pe care le detin. Birocratia, mai ales cea locala, este aproape incompetenta, care nu functioneaza, nu operationalizeaza eficient, dar in scimb este servita politic pe filiera de partid. Deci nu se prea cunoaste gradul ridicat de descentralizare care este unul din principiile dupa care se ghideaza un bun regim democratic. Relatiile dintre puterile executiva si legislativa nu sunt echilibrate. Ele sunt influentabile, cu aspecte de dependenta una fata de cealalalta, imbibate de clientelism politic etc. etc. Elita noastra politica nu este una competitionala, schumpeteriana in care concurenta actorilo politici este pe primul plan si in favoarea alegatorilor. De fapt mai bine ne-am intreba daca in Romania exista o elita politica asa cum o identificam la Paretto, la Mosca, la Schumpeter si la multi alti autori, sau exista o simpla clasa politica cu oameni care nu sunt pregatiti pe functiile pe care le detin, nu sunt responsabili si nici nu au un grad de reprezentativitate prea ridicat.

Marea majoritate a romanilor sunt scarbiti in adevaratul sens al cuvantului de politica. De acest circ de doi lei, care la noi se numeste politica (cu toate ca in ultimul timp incepem sa ne miscam … mai greu….dar o facem). Romanii nu vor nici sa se implice, si asta arata majoritatea sindajelor de opinie facute pe tema asta. Atunci de ce am vrea sa fim mai bine reprezentati ? Si plecand de la acestea traim oare noi intr-o societate democratica ? Si in cotinuare, ce inteleg romanii prin democratie ? Sunt intrebari la care nu exista deocamdata raspunsuri certe, raman deschise si va invit sa discutam pe tema asta, daca aveti intradevar ceva interesant de zis in privinta asta. Pana la articolul tau s-auzim numai de bine !

3 comments:

Anonymous said...

asa, si? e tare apa calda!

Alex Ciobanu said...

...imi pare rau ca nu ai inteles mesajul meu care prezinta o realitate, un "CEVA" de care avem parte fie ca vrem, fie ca nu. Tu ce ai inteles di articolul respectiv? Nu sunt singurul care sunt consitent de lucrurile pe care le-am prezentat. Sunt mai multi. Dar nimeni nu discuta pentru ca se complac in acea comoditate de care vorbeam si in articol. Plus de asta dupa cum am precizat mesajul e pentru oamenii care au intradevar ceva de zis...si eu nu prea am inteles ce ai vrut sa scoti in evidenta. Putina argumentare nu strica ... sometimes!

ines said...

Alex, nu cred ca trebuie sa motivezi de ce ai postat un anumit articol. Cred ca ar trebui sa te obisnuiesti cu ideea ca, pentru unii, duritatea apei calde, este prioritatea.